Wczytuję dane...

Rower treningowy w domu – czym różnią się od siebie poszczególne rodzaje? Cz.II

Rower treningowy w domu – czym różnią się od siebie poszczególne rodzaje? Cz.II

Powracamy z tematem rowerów treningowych, poprzedni wpis na ten temat znajdziecie pod tym linkiem. Dziś przyjrzymy się bliżej dwóm pozostałym typom rowerów stacjonarnych: rowerom poziomym i spinningowym.

Rower poziomy, jak sama nazwa wskazuje jest modelem, na którym przybiera się podczas jazdy pozycję półleżącą. Ten typ roweru różni się pod względem konstrukcji od rowerów pionowych – wyposażone są bowiem w wygodne, specjalnie wyprofilowane siodełko z oparciem oraz umieszczone w praktycznie jednej linii z kierownicą pedały. Dzięki temu pozwala przyjąć maksymalnie ergonomiczną dla kręgosłupa pozycję, dlatego rowery poziome są szczególnie polecane osobom borykającym się z problemami z kręgosłupem, nadwagą oraz seniorom.

Rowery spinningowe to z kolei maszyny przeznaczone przede wszystkim dla zawodowców – specjalistyczna konstrukcja takiego roweru pozwala na przeprowadzenie pełnowartościowego treningu profesjonalnym kolarzom także wtedy, gdy pogoda na zewnątrz go uniemożliwia. Ten typ roweru posiada mechaniczny system oporu oraz wąskie siodełko – wszystko po to, by trening przeprowadzony na takim rowerze maksymalnie przypominał ten przeprowadzony w terenie.

Skąd rozbieżność w cenach rowerów treningowych?

Każdy, kto choć raz zastanawiał się nad kupnem roweru treningowego, z pewnością zdążył zauważyć rozpiętość cenową pomiędzy poszczególnymi modelami. Poniekąd wynika to z jakości wykonania i wykorzystanych materiałów, a poniekąd z ceny narzuconej przez producenta, w głównej mierze jednak – wynika to z rodzaju napędu i dodatkowych możliwości.

Napęd i system, w jaki rower generuje opór to podstawowa kwestia, na którą należy zwrócić uwagę przy wyborze. Zasadniczo klasyfikując rowery w ten sposób, można je podzielić na trzy grupy: magnetyczne, mechaniczne oraz elektromagnetyczne.

Najprostsze i zarazem najtańsze są rowery z napędem mechanicznym. Prostota konstrukcji przekłada się także na łatwość obsługi oraz wagę. Nie bez znaczenia jest także cena – rowery treningowe z napędem mechanicznym można kupić już od 300 zł. Warto także pamiętać, że nawet tak niewielką kwotę można sfinansować w leasingu lub dogodnych ratach.  Rowery z napędem elektrycznym są nieco bardziej zaawansowane pod względem technicznym, generują także mniejszy hałas. Regulacja oporu odbywa się za pomocą hamulca magnetycznego, co pozwala na precyzyjną regulację i dopasowanie oporu do indywidualnych preferencji. Ten typ roweru doskonale sprawdzi się zarówno w przypadku początkujących, jak i zaawansowanych użytkowników, charakteryzują się także niską awaryjnością. Wszystko to sprawia, że rowery z napędem magnetycznym są droższe, niż rowery mechaniczne – jednak także i w tym przypadku możesz sfinansować ich koszt w leasingu lub na raty.

Ostatnim typem napędu jest napęd elektromagnetyczny – w tym przypadku za hamowanie koła zamachowego odpowiadają elektromagnesy, które z kolei sterowane są za pomocą specjalnego komputera. Zasada działania jest prosta – im bardziej użytkownik zwiększa opór pracy, tym mocniej elektromagnes działa na koło zamachowe, w efekcie generując większe obciążenie. Do zalet tego typu rowerów należy cicha praca, możliwość precyzyjnego dopasowania oporu do własnych preferencji. Jednocześnie ten typ rowerów wymaga sporego poboru mocy i jest stosunkowo drogi, dlatego rowery z napędem elektromagnetycznym rzadko są wybierane przez indywidualnych użytkowników.